loader image

De makers van de Meta Maze

Artistiek directeur
Tim Henrik Schneider

Karmanoia Crew
Adrian Grunert, Andrija Belosevic, Anna Casanova, Eva-Maria Hafner, Heidi Jonsson, Malachai Jonsson, Natalie Tekampe, Robert Buschbacher feaTureD arTIsts Esther Valk, Gijs Leijdekkers, Guust Persoon, Marieke van der Meer, Merlijn van de Sande, Roland Smeenk, Vadim Gryadov, Vince Donders

Speciale dank aan:
Annegret Schneider, Annemarie Lobbezoo, Ans Teulings, Bas Kaufmann, Birk Schmithüsen, Bob Vermeulen, Cassidy Scheele, Christian Wernitz, Coline Petit, Cynthia Dekeyser, Daniel Dmyszewicz, Dirk van Nieuwland, Eva Vinke, Florian Manz, Franziska Funke, Friederike Stobbe, Gérard Dielemans, Guus Voermans, Isa Vos, Jaana Espenlaub, Jaehyoung Choi, Janusz Debinski, Jean-Paul Jaspers, Jens Lamprecht, Johan Holleman, Jules van de Sande, Kaspar Zegel, Klaus Krenz, Koos van Halteren, Lara op het Veld, Lena Mohr, Lucas van Drunen, Luuk Adams, Maarten de Cloe, Marian Schudt, Martin Fröhlich, Matthijs Verhagen, Melissa Kivits, Mickey Yang, Minji Son, Niels Bazelmans, Nina Maria Stemberger, Pieter Geerts, Polina Tikk, Raquel Rodriguez, Remi van Herpen, Ruben Linden, Stine Gro, Tessa op ten Berg, Thijmen Hoebink, Thjeu Donders, Ties van de Ven, Tigran Pogosian, Tommy Smits, Udo Filon, Zjuul van den Elsen

Karmanoia

“Kunst is ons medium voor iets groters.”

Biography

Karmanoia is een Berlijnse aanbieder van meeslepende ervaringen die altijd graag de perceptie van ruimte wil activeren en de diepste zintuigen wil stimuleren door middel van installatiekunst. De ruimtes van Karmanoia zijn een uitnodiging om de tijd te vergeten, zich over te geven aan de verbeelding en een analoog en doelgericht moment door te brengen. In de ingewanden van dergelijke creatieve entiteiten kan iedereen vrijelijk het aangeboren menselijk potentieel ontdekken en de mogelijkheden die schuilen in de realisatie van dromen. Dit is ook wat Karmanoia deed toen ze in 2019/2020 Doloris’ Meta Maze creëerden onder de artistieke supervisie van Tim Henrik Schneider, en met de bijdrage van een bloeiende en diverse gemeenschap van kunstenaars en helpers.

Karmanoia is ervan overtuigd dat de wereld, groot en klein, creatieve en geïnspireerde mensen nodig heeft en vasthoudt. Kunst is het medium om iets groters te ontsluiten. Ze volgen deze missie door het creëren van driedimensionale kunstinstallaties, sommige zo klein als enkele modules voor één hoofd per keer, andere zo groot als verbindingsbevorderende groepsevenementen. Hun kunstwerken zorgen voor momenten van ontzag en fascinatie door een ruimtelijke onderdompeling.

Voortbordurend op een jarenlange knowhow in doolhofbouw, theater en ambachten is immersie het artistieke kernconcept van Karmanoia geworden. Voordat deze term zelfs maar bestond, bewees hun installatie ‘Peristal Singum’ in Berlijn op indrukwekkende wijze wat immersieve kunst was voor het verbaasde publiek. Sindsdien worden bezoekers bij binnenkomst deel van, omringd door en in wisselwerking met het kunstwerk van Karmanoia. Ze ervaren directe toegang tot het materiaal en kunnen de betekenis ervan vrij verkennen en interpreteren. Op deze manier wordt de ondergedompelde mens een holistische eenheid met muziek, geluid, verlichting, sculpturen, schilderkunst, decoratie, architectuur en design.

Vind Karmanoia in Berlijn waar ze druk bezig zijn met het creëren van nieuwe wonderen!

www.karmanoia.org

Artwork


‘Torus Anus’, 2021, private commission, Berlin, Germany,

Karmanoia’s art maze ‘Peristal Singum’, 2014, Berlin, Germany

Karmanoia’s ‘Panoptikum’, 2020, Dream World, Berlin, Germany

Picture 1. Hands on the Meta Maze, 2019, © Karmanoia, Foto: Clear Fotografie
Picture 2. © Karmanoia, Foto: Adrian Grunert
Picture 3. © Jo Hempel
Picture 4. © Karmanoia, Foto: Adrian Grunert

Tim Henrik Schneider

“De focus van mijn werk is het maken van driedimensionale schilderijen: Kamers”

Biography

Tim Henrik Schneider is de visionair en artistiek bedenker van Doloris’ Meta Maze. Als artistiek directeur van het project heeft hij de ervaring geconceptualiseerd, de bouw geleid en het team van kunstenaars en helpers gecoördineerd. Voordat hij de uitdaging aannam om een oud Tilburgs kantoorgebouw om te toveren tot wat nu een van de meest opvallende attracties van de stad is geworden, had hij al twee andere doorloopkunstdoolhoven gebouwd, die een groot aantal geesten fascineerden. Tegenwoordig gaat de veelzijdige kunstenaar door met het implementeren van meeslepende ervaringen met zijn in Berlijn gevestigde bedrijf Karmanoia.

Tim is geboren en getogen in Berlijn-Mitte en heeft gezien hoe ruimtes voortdurend veranderingen ondergaan en de ervaringen van mensen vormgeven. Als acteur, schilder en decorontwerper kent hij de kracht van transformatie die schuilt in de setting waarin het publiek zich bevindt. Wat als, zo vroeg hij zich af, het podium rondom was en de bezoeker deel uitmaakte van de show? Met deze vraag in zijn achterhoofd begon Tim immersieve doorloopervaringen avant la lettre te ontwerpen. Geïnspireerd door surrealisme, mystiek, de kunst van tableaux vivants, rituele performances, muziek en de wetenschap van geluid, ontstond uit zijn visie een ware kunstvorm.

In essentie bestaat dit artistieke werk uit het creëren van ruimtelijke sferen voor het individu. Tim omschrijft zichzelf dan ook als atmospherist. Sfeervorming is de kunst om een bestaande ruimte te veranderen in een onbekend surrealistisch rijk door middel van beeldende kunst, performance en handwerk. Het resultaat van dit proces is overal zichtbaar in Doloris’ Meta Maze. Of, zoals Tim het zich herinnert: “Tijdens de bouw van het doolhof genoot ik het meest van die ontelbare uren die de tijd lieten verdwijnen terwijl ik me het uiteindelijke uiterlijk voorstelde van wat nog steeds een ruwe en vuile diamant was.” De diamant is nu klaar om te gloeien.

www.timschneider.life

Artwork


Tim sketching out his vision of the Meta Maze, 2018

Sculpture, private commission, Montalcino, Italy, 2016

Picture 1. Portrait Tim Henrik Schneider, © Adrian Grunert
Picture 2. © Karmanoia, Foto: Clear Fotografie
Picture 3. © Tim Henrik Schneider

Esther Valk

“Er is een prachtige en mysterieuze wereld daarbuiten.”

Biography

Esther Valk is een ontwerper en beeldend kunstenaar uit Eindhoven waar ze momenteel woont en werkt. Sinds haar jeugd is ze verliefd op het werken met textiel. Wol en natuurlijke vezels zijn haar favoriete materialen, die ze graag verwerkt tot vilt. Deels gemaakt in haar atelier, deels op locatie, heeft Esther grote viltsculpturen bijgedragen aan de Meta Maze.

Na haar afstuderen aan de Eindhovense Academie voor Mode en Industriële Vormgeving ontdekte ze de techniek om van wolvezels vilt te maken. Zo werd haar passie voor een heel bijzonder handwerk geboren. Bij het proces van natvilten wordt wol onder handmatige druk samengeperst met heet water. Hierdoor ontstaat een zeer stevig en flexibel materiaal. Vilten is fysiek zwaar werk, maar de resultaten zijn altijd lonend. Het is een combinatie van ontwerpen, schilderen en beeldhouwen, waarbij kleuren soepel samensmelten tot driedimensionale objecten die voor allerlei doeleinden kunnen worden gebruikt.

“Werken in de Meta Maze was een geweldige ervaring omdat het zo krachtig was om samen te werken met de dynamische kunstenaars van Karmanoia. Door veel fantastische ideeën en energie groeide en ontwikkelde het project zich constant!”

De natuur zelf is Esthers grootste inspiratiebron. Voor haar viltwerk observeert ze planten, hun vormen, hun bloemen en zaden – of zelfs foto’s uit de ruimte. Met behulp van haar ambacht en kennis heeft ze in de Meta Maze een aantal grote vilten sculpturen gemaakt die de centrale elementen vormen van de ‘Cocoon’, een ruimte die heel organisch, nestachtig en transformerend aanvoelt. De wol werd deels gekleurd met bloemen die ze plukte.

www.esthervalk.nl

Artwork


Recent work: ‘The Dream of the Astronomer’, 2019

Previous work: ‘Seed’, 2016

Making felt for the ‘Cocoon’, Meta Maze, 2019

Picture 1 © Esther Valk.
Picture 2 © Esther Valk.
Picture 3 © Esther Valk.
Picture 4 © Esther Valk.

Gijs Leijdekkers

“Ik vind het leuk om te zien hoe hele simpele dingen hele complexe resultaten kunnen creëren.”

Biography

Gijs Leijdekkers is een echte interdisciplinaire kunstenaar. Geboren in Nispen, vlakbij Tilburg, en momenteel gevestigd in Den Haag, heeft hij zich geschoold in een breed scala aan disciplines waaronder film, animatie, digitaal schilderen, design, muziek, elektronica en programmeren. Hij verweeft zijn vaardigheden in zijn eigen projecten en in zijn werk als tentoonstellingsontwerper voor musea. In de Meta Maze creëerde Gijs een filmische installatie met de illusie van levende wezens.

Zijn carrière als experience designer begon toen hij spookhuizen, waterglijbanen en een achtbaan begon te bouwen in de achtertuin van zijn ouderlijk huis. Nu werkt hij professioneel in analoge en digitale installaties, zoals een gigantische praalwagen voor het internationaal bekende bloemencorso van Zundert en grootschalige projection mapping voor Tinker Imagineers in het Tirpitz Museum in Denemarken. Zijn werk met Karmanoia paste heel goed in zijn eigen artistieke visie:

“Mijn persoonlijke werk is ervaringskunst die niet gemakkelijk in de kunstscène past. Samenwerken met Karmanoia in het Meta Maze was een unieke kans voor mij omdat alle kunstwerken samen één meeslepende wereld vormen. Het was een prachtig en zeer inspirerend proces om samen oneindige creatieve energie te delen met zo’n grote visionaire internationale groep!”

In de Meta Maze creëerde Gijs een installatie waarin sculpturale en digitale kunst samenkomen. Een bos nodigt de bezoeker uit om uit te rusten terwijl hij wordt bezocht door een zwerm vuurvliegjes. Naast het concept en het decorontwerp componeerde Gijs ook de muziek, regelde hij de elektronica en programmeerde hij de interactieve real-time software, waardoor een heel bijzondere ervaring ontstond.

Bekijk de making-of video hier.

www.gijsleijdekkers.nl

Artwork


‘Monsters’, Zundert flower parade, 2013

Working on the projections for ‘Fireflies’, Meta Maze, 2019

Experience Design for Tirpitz Museum, Denmark

Picture 1  © Adrian Grunert.
Picture 2 © Gijs Leijdekkers.
Picture 3 © Gijs Leijdekkers.
Picture 4 © Tinker Imagineers, Foto by Mike Bink

Guust Persoon

“Ik word geïnspireerd door de realiteit zelf, door het feit dat ik leef en probeer uit te vinden wat mijn relatie is met de plaats in de wereld om me heen.”

Biography

Guust Persoon is een beeldhouwer, schilder en beeldend kunstenaar, geboren in Eindhoven in 1991, die zowel eigen werk als werk in opdracht heeft geëxposeerd door heel Nederland. Tijdens zijn samenwerking met Karmanoia aan de Meta Maze heeft hij twee verfijnde houten sculpturen en hun decors gemaakt, waarbij hij zelf de constructie, het lichtontwerp en de optische effecten in handen had.

Beide kunstwerken, geïnspireerd door het Zenboeddhisme en het Taoïsme, richten zich op een speelse manier op de dualiteit die in alle dingen aanwezig is – een idee dat in zijn artistieke werk wordt belichaamd door middel van licht en schaduw, reflectie en absorptie, aanwezigheid en afwezigheid.

“Werken met Karmanoia was voor mij het meest fascinerende, het veranderen van het perspectief op mijn artistieke werk. Voorheen maakte ik schilderijen of sculpturen voor een tentoonstelling waar mensen naar kwamen kijken, wat dronken en weer verder gingen. Deze keer kon ik een hele omgeving rond mijn werk ontwerpen om de ervaring en de impact van het kunstwerk te vergroten. Sindsdien heb ik geen reguliere tentoonstellingen meer gedaan. Mijn werkervaring in de Meta Maze heeft me zelfs geïnspireerd om een nieuwe carrière als ‘vormgever’ te beginnen, een beeldhouwer die decors voor themawerelden maakt.”

Beide sculpturen, de ‘Shadow door’ en de ‘Black dome’ kunnen worden ervaren als je de Meta Maze binnengaat. Een van de meest opvallende motieven van Karmanoia’s t-shirts in de cadeauwinkel van Doloris is ook ontworpen door Guust Persoon.

www.guustpersoon.nl

Artwork


Previous work: ‘Verlate lente’, 2019

Working on ‘Shadow Door’, Meta Maze, 2019

Previous work: ‘Uit Ander Hout Gesneden’, 2015

Picture 1  © Adrian Grunert.
Picture 2 © Guust Persoon.
Picture 3 © Guust Persoon.
Picture 4 © Guust Persoon.

Heidi Jonsson

“Ik voel me aangetrokken tot het onverklaarbare, het ongewone en het belachelijke.”

Biography

Heidi werd geboren in een groot gezin in Vermont, VS, waar kunst werd gewaardeerd maar niet per se aangemoedigd als carrière. Het was een lange, omslachtige route met veel verschillende paden en studies voordat ze zich realiseerde dat het meest consistente en onwankelbare verlangen in haar leven het maken van kunst en muziek was. Heidi werkt sinds 2004 samen met Tim Henrik Schneider en Karmanoia, waar ze ideeën heeft bedacht, geschilderd, geacteerd, ontworpen, gedanst, rekwisieten gemaakt, bodypainting gedaan, make-up gebruikt, gezongen en nog veel meer. In de Meta Maze maakte ze deel uit van het hele proces, van de conceptvorming tot de manifestatie.

Heidi’s favoriete media zijn het potlood, het penseel en de stem. Ze werd schilder op 3-jarige leeftijd toen ze alleen achterbleef met een zeer witte keukenmuur en een koelkast vol kleurrijke dingen. Het canvas breidde zich in de loop der tijd uit naar vele andere muren, kleding, schoenen, meubels, fietsen en lichaamsdelen. Haar stem ontdekte ze in trappenhuizen, kerken, bossen en badkuipen, en haar eerste meest waarderende publiek vond ze in de drachtige koeien die achter haar huis graasden.

“Mijn leraren zijn de vele mensen, niet-mensen, planten, beesten, schurken, eenzame meubelstukken en magiërs die mijn pad hebben gekruist. Emotioneel resoneren met andere mensen (of dieren, of objecten) is heel belangrijk voor me.”

In de Meta Maze is de impact van Heidi’s werk alomtegenwoordig. Schilderijen, decoratie en oppervlakteontwerp, beeldhouwen en geluid dragen allemaal haar handschrift. Ze woont en werkt nu op het platteland buiten Berlijn, waar ze actief is in verschillende muziekgroepen en momenteel werkt aan het vilten van vrouwelijke voortplantingsorganen.

Artwork

Working on a painting for the Meta Maze, 2019

Performing with the band ‘Salty Matches’, Müncheberg, 2017

Working on ‘Morphowurz’, Meta Maze, 2019

Picture 1  © Karmanoia, Photo: Clear Photography.
Picture 2 © Tim Schneider.
Picture 3 © Michel Links.
Picture 4 © Adrian Grunert.

Merlijn van de Sande

“Handgemaakte esthetiek en verhalen vormen de basis voor mijn werk.”

Biography

Merlijn van de Sande is een Nederlandse decorontwerper en kunstenaar die woont en werkt in Amsterdam. In haar werk wordt ze voortdurend aangetrokken door de kracht van het creëren van een nieuwe, handgemaakte, etherische wereld. De creatie van zulke denkbeeldige werelden roept de illusie op van een bestaande ‘echte’ wereld – een concept dat Merlijn en Karmanoia in de kern delen.

Maar wat is ‘echt’? Iedereen creëert zijn eigen perceptie van de werkelijkheid op basis van de ervaringen en verwachtingen die hij heeft. Merlijn speelt graag met deze vraag als ze onze ogen misleidt door driedimensionale composities te maken van natuurlijke of industriële objecten en alledaagse materialen, en ze een nieuwe betekenis geeft door verhoudingen, kleur of perspectief te veranderen. In haar kunstwerken zijn de ruimtes geen letterlijke representaties van bestaande plaatsen, maar eerder combinaties van onwaarschijnlijke maar echt mogelijke landschappen en architectuur.

De surrealistische miniatuurstad die Merlijn voor de Meta Maze heeft gemaakt, is ontworpen op basis van een verhaal dat in nauwe samenwerking met Karmanoia-kunstenaar Robert Buschbacher is ontwikkeld. Zo ontstond een collectief kunstwerk waarin de ruimte, ontworpen en gebouwd door Robert, en Merlijn’s ingewikkelde en op details gerichte miniatuur in het centrum van deze ruimte een organische verbinding aangaan en door hetzelfde narratieve gevoel worden ingekapseld.

Van planning tot ontwerp, productie en decoratie was de Meta Maze een enorm samenwerkingsproces. Merlijn was blij dat ze deel uitmaakte van dit collectieve proces: “Ik ben gewend om alleen te werken in mijn studio, maar deze keer vond ik het erg leuk om samen te werken met andere kunstenaars. Door ideeën te ontwikkelen en samen te werken leer je veel nieuwe perspectieven en technieken.”

www.merligndesign.com

Artwork

Previous work: Diorama ‘Mist’, 2018

Working on ‘Kleine Welt’, Meta Maze, 2019

‘Kleine Welt’, Meta Maze, 2019

Picture 1 © Merlijn van de Sande.
Picture 2 © Merlijn van de Sande.
Picture 3 © Doloris.
Picture 4 © Merlijn van de Sande.

Robert Buschbacher

“Ik ben gefascineerd door het feit dat mensen zich vroeger wijdden aan enorme bouwprojecten zoals kathedralen, wetende dat ze het nooit tijdens hun leven af zouden zien.”

Biography

Robert Buschbacher is poppenspeler en materiaalonderzoeker. Door marionetten, maskers en mechanische objecten te bouwen, creëert hij buitengewone personages voor toneel en andere theatrale contexten. Robert werkte jarenlang met gehandicapten en ontwikkelde een speciale interesse voor eenvoudige maar doeltreffende visuele communicatie. Ook in het Meta Maze onderzocht hij de mogelijkheden om betekenis over te brengen over hoge communicatiebarrières heen. Als langdurig lid van Karmanoia implementeerde hij niet alleen zijn eigen kunstwerk in het doolhof, maar zorgde hij er ook mede voor dat het concept en de dramaturgie van de installatie coherent waren.

Robert studeerde poppenspel aan de Universiteit voor Muziek en Podiumkunsten in Stuttgart, treedt regelmatig op en verkent tegenwoordig de meer perifere gebieden van het klassieke poppenspel. Hij laat zich inspireren door oude en kapotte voorwerpen en werkt graag met onconventionele materialen uit natuurlijke bronnen, zoals huid, wol of deeg. Zijn solovoorstelling “Timestrudel” gaat bijvoorbeeld over dementie en de vluchtigheid van het leven, briljant uitgebeeld met behulp van een enkel stuk taartdeeg. Of wanneer hij op tournee is met de performance crew “Maraña”, danst hij in fluorescerende wollen gebreide kostuums.

Na zijn roeping om met Karmanoia te werken aan de Meta Maze te hebben gevolgd, creëerde Robert de “Oktoboot”, een bubbelachtige ruimte die zowel knus als vervreemdend aanvoelt omdat de muren bestaan uit ongelooide huiden – een materiaal dat hij redde uit verlaten leerfabrieken in de regio.

www.robert-buschbacher.de

Artwork

Building the ‘Oktoboot’, Meta Maze, 2019

Performing in ‘Macbeth’, Theater der Stadt Aalen, 2017

Working in the Meta Maze, 2019

Picture 1  © Bärbel Bosch.
Picture 2 © Robert Buschbacher.
Picture 3 © Peter Schlipf.
Picture 4 © Robert Buschbacher.

Roland Smeenk

“Ik hou ervan om de digitale en fysieke wereld op interessante nieuwe manieren met elkaar te vermengen.”

Biography

Roland Smeenk is een freelance Mixed Reality ontwikkelaar uit Nederland. Hij maakt graag interactieve installaties die de grenzen tussen het digitale en het echte doen vervagen. Soms is dat gewoon een kwestie van een ander licht op de dingen laten schijnen. Andere keren gaat het om meer hightech oplossingen zoals het werken met hologrammen. De laatste tijd probeert Roland steeds vaker los te komen van zijn computerscherm en de echte wereld te verkennen, waarbij hij zich laat inspireren door de manier waarop we met onze fysieke omgeving omgaan. Op zijn beurt gebruikt hij zijn bevindingen in zijn interacties met de digitale wereld.

Hoewel Roland meer dan twintig jaar geleden is afgestudeerd als werktuigbouwkundig ingenieur, heeft hij tijdens zijn carrière voornamelijk gewerkt als ontwikkelaar van interactieve 3D-software, voornamelijk aan publiek minder zichtbare projecten in onderzoekslaboratoria. Maar nadat hij in 2014 zijn baan opzegde, besloot hij een meer artistieke weg in te slaan als freelancer. Zo werkt hij momenteel vaker met holografische headsets zoals de Microsoft Hololens.

In de Meta Maze werkte Roland aan de ‘Octoholo’, een kleine kamer die gemakkelijk over het hoofd wordt gezien. Het is geïnspireerd op zijn fascinatie voor het bouwen van portalen tussen werelden. Als proof of concept had hij van tevoren een klein tafelmodel gebouwd dat de aandacht trok van Karmanoia. Samen met sculpturen van Heidi Jonsson en Robert Buschbacher creëerde hij een van de best bewaarde geheimen van de Meta Maze, een samenwerking die hem na aan het hart ligt: “Werken aan de Meta Maze met Karmanoia is een van mijn dierbaarste werkgerelateerde herinneringen, vanwege de warmte, het vertrouwen en het gevoel erbij te horen.”

www.smeenk.com

Artwork


The Eye Of Van Gogh, interactive installation, 2016

A Different Take On Me, interactive installation, 2016

City By The Sea, Instagram filter, 2022

Picture 1. © Roland Smeenk
Picture 2. © Roland Smeenk
Picture 3. © Roland Smeenk
Picture 4. © Roland Smeenk

Vince Donders

“Mijn kunst geeft een gevoel van raadselachtige logica en dystopisch ongemak.”

Biography

Vince Donders is een kookpot vol potentieel. Tijdens de bouw van Karmanoia’s Meta Maze voegde de Tilburgse kunstenaar zich als ‘featured artist’ bij het beeldhouwersteam. Toen had de 26-jarige vers afgestudeerde Den Bosch gelukkig niet alleen een diploma Beeldende Kunst op zak, maar wist hij ook hoe hij de vonken uit een lasapparaat moest laten vliegen. En lassen deed hij!

Met veel geduld en finesse bouwde Vince een fascinerende constructie van staal die zowel sterk als breekbaar lijkt, geworteld en vergankelijk, organisch en stil. Ondertussen kreeg de ruimte eromheen vorm in de handen van een aantal ontwerpers van ruimteschepen en bouwers van Karmanoia: “Er was een grote sfeer van gemeenschap, we deden dit altijd samen.”

Bij een bezoek wordt de sculptuur van Vince alleen zichtbaar voor degenen die hun weg zoeken in het fluorescerende licht van de buik van het doolhof. Vince herinnert zich dankbaar: “Het was mijn eerste grote opdracht als kunstenaar sinds ik was afgestudeerd. En Karmanoia steunde me heel genereus bij het uitvoeren van mijn ideeën en ambachten.”

In andere contexten is Vince een man die veel onderweg is en zijn kunstwerken in situ plaatst waar hij maar kan. Binnen zijn oeuvre geeft Vince daarom de voorkeur aan installatiekunst die niet binnen de grenzen van een galerieruimte blijft, maar een sprong in het openbaar maakt. Tijdens een wandeling door de stad kun je bijvoorbeeld op een bankje gaan zitten naast een man gemaakt van industrieel puin, terwijl hij de krant leest. De sculpturen van Vince lijken te zijn herrezen uit een apocalyps van de beschaving. Ze zijn vertegenwoordigers van een visie op de wereld die de mensheid zou achterlaten na haar definitieve aftocht van het toneel. Daarnaast is het Vince’s artistieke verhaal om symbolen van hoop te creëren in een landschap van verval, door gevonden voorwerpen en mechanische onderdelen te assembleren en te herschikken tot kinetische sculpturen, mysterieuze machines en een spiegel voor het heden. Een eigenschap die je al kunt ontdekken in zijn vroege werk in de Meta Maze: “Hier werken was een geweldige kans voor mijn persoonlijke en professionele ontwikkeling.”

Artwork

‘Aujourd’hui, le monde est terrible’, 2020, Tilburg, NL, created during the residency ‘Project 24 x 24’

Vince Donders welding

‘Wind from Nowhere’, 2022, solo exhibition, TAC, Eindhoven, NL

Picture 1. Portrait Vince Donders, © Karmanoia, Foto: Adrian Grunert
Picture 2. © Thjeu Donders
Picture 3. © Karmanoia, Foto: Clear Fotografie
Picture 4. © Almicheal Fraay